The subject of the documentary The social dilemma (Jeff Orlowski, 2020) is how social media were designed to keep people connected all the time. It further discusses continuous data obtainment and the threat to democracy. The film uses fictional and non-fictional elements to reach this debate. In this paper, we aim to discuss some of its fictional elements such as resources of enactments which resembles docudrama. Our hypothesis is that the process of identifying the reception and realistic-emotional educational reading of the audience is intensified when the plot focuses on the individual and its actions. Consequently, there is a renewal of the docudrama spectrum, both in terms of production and in its analytical-theoretical debate.
O documentário O dilema das redes (Jeff Orlowski, 2020) trata de temas como manter o usuário conectado o máximo de tempo nas redes sociais, a extração contínua de dados e a ameaça à democracia. Para isso, o filme emprega elementos ficcionais e não-ficcionais. Este trabalho debate alguns de seus elementos ficcionais, como as encenações, bem próximas do docudrama. Nossa hipótese é que, ao centrar a trama ficcional no indivíduo e suas ações, intensifica-se o processo de identificação da recepção e de leitura realista-emocional-educativa da audiência, oxigenando, por consequência, o espectro do docudrama, tanto na realização, quanto no seu debate analítico-teórico.