Cultura e Mercado: As duas faces do jornalismo cultural da Folha de S. Paulo
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Informações
Título
Cultura e Mercado: As duas faces do jornalismo cultural da Folha de S. Paulo
Autor(es)
Patricia Rodelli Amoroso
Orientador(es)
Antonio Adami
Data de Defesa
29/04/2009
Resumo (EN)
The objective of this paper was to think about the relationships between culture and market in the sphere of journalism, with a view to discussing issues relating to the literary market and to cultural journalistic productions. Toe corpus investigated is the cultural section Ilustrada and the Sunday supplement Mais!, both published in the Folha de S.Paulo newspaper. We observed the production of cultural news items in these two corpora in the period from September to December 2007, aiming to discover how these journalistic productions might or might not interfere in the process whereby a literary work confirms its bestseller status, and the strategy that Folha employs in transit between the two faces of its joumalism: market and culture. lt was necessary to emphasize the contribution of Pierre Bourdieu (2007) with his approach to the studies of Economics of symbolic exchange, which addresses the structures of objective relationships between the field of erudite production and the field of cultural industry. ln the field of communication, in dealing with the production of news in the media, it was drawn on theoretical studies in the field of journalism, especially value-notice (TRAQUINA, 2005) andjournalistic genres (MARQUES DE MELO, 1985) and on researcher Chaparro (2008). With a basis on the methodological assumptions of Laurence Bardin (1988), the data analysis will be discussed by the content analysis and his techniques of documental text analysis. This survey aimed to demonstrate first of all the specificity of reported events, especially those that make mention of the literary work Elite da tropa3[1 l and the movie Tropa de elite.4[2lwe come up against the fact that the cultural production of the literary work is based on the market logic. We perceive the relationship that is established objectively between culture and market, operating as a means of achieving success, given the media's capacity to boost the publicity of a work, at the sarne time as this process is not absolutely clear, but dissimulated by joumalistic techniques. This is what allows it to experience the two ambivalent faces in the production of cultural journalism, in other words, that of culture and of market. Said mechanisms lead to the portrait of cultural joumalism practiced nowadays by the largest newspaper in circulation in the country, the particulars of which reveal the inversion of this cultural transit, that is, the disclosure of events reported from mass culture, in this case, the movie, begins to bring greater emphasis to bear on erudite culture, in this case, the literary work, causing Folha to touch on the relations between press and literature applying a kind of "vamish" as polishing, a tone to the manner of courtesy of joumalistic cultural production geared toward its reading audience.
Resumo
O objetivo deste trabalho foi pensar as relações entre cultura e mercado no âmbito do jornalismo, tendo em vista discutir questões relativas ao mercado literário e às produções jornalísticas culturais. O corpus investigado é o caderno cultural Ilustrada e o suplemento dominical Mais!, ambos publicados no jornal Folha de S. Paulo. Observamos a produção das notícias culturais publicadas no período de setembro a dezembro de 2007, para verificar de que forma podem ou não interferir no processo de consagração de uma obra literária como best-seller e a estratégia que a Folha emprega para transitar entre as duas faces do seu jornalismo: mercado e cultura. Como referencial teórico, utilizamos os estudos da economia das trocas simbólicas de Pierre Bourdieu (2007) que versam sobre as estruturas das relações objetivas entre o campo de produção erudita e o campo da indústria cultural. No âmbito da comunicação, ao tratar da produção de notícias na mídia, recorremos aos estudos teóricos no campo do jornalismo, em especial, aos valores-notícia (TRAQUINA, 2005), aos gêneros jornalísticos (MARQUES DE MELO, 1985) e ao pesquisador Chaparro (2008). Com base nos pressupostos metodológicos de Laurence Bardin (1988), os dados foram discutidos pela análise de conteúdo e suas técnicas de análise documental de textos. Esta pesquisa procurou demonstrar a especificidade de acontecimentos noticiados, especialmente, os que fazem menção à obra literária “Elite da Tropa” e ao filme “Tropa de Elite”. Esbarramos no fato de a produção cultural da obra literária se assentar na lógica do mercado. Percebemos a relação que se instaura objetivamente entre cultura e mercado, operando como instância de consagração, dada à capacidade que a mídia tem de alavancar a notoriedade de uma obra, mesmo que esse processo não seja escancarado, mas dissimulado por técnicas jornalísticas. Isso é o que permite viver as duas faces ambivalentes na produção do jornalismo cultural, ou seja, a da cultura e do mercado. Tais mecanismos levam ao retrato de jornalismo cultural hoje praticado pelo maior jornal em circulação no País, cujos dados revelam a inversão desse trânsito cultural, ou seja, a divulgação dos acontecimentos noticiados da cultura de massa, no caso, o filme, proporciona maior destaque à cultura erudita, no caso, a obra literária, fazendo com que a Folha tangencie as relações entre imprensa e literatura aplicando uma espécie de “verniz”, como um polimento, um tom à maneira de cortesia de produção cultural jornalística dirigida a seu público leitor.
Coleção
Tipo
Dissertação
Palavras-chave
Jornalismo Cultural, Best-Sellers, Gêneros Jornalísticos, Valores-Notícia
Linha de Pesquisa
Configurações de Linguagens e Produtos Audiovisuais na Cultura Midiática
Grupo de Pesquisa da UNIP cadastrado no CNPq
Comunicação, cultura e memória
Instituição
UNIP
Direito de Acesso
Acesso Aberto