Objective – To analyze Labor Accidents, registered at the National Institute of Social Security-GEX Maringá - PR Brazil, between 2007 and 2011, by route. Methods – Collected data were given as descriptive absolute and relative frequencies. Results – here were 1616 labor victims of accidents on workers´ route to work; males were prevalent, higher incidence in the year 2008, with 25.31%; featuring 24 deaths. Motorbikes had the highest frequency, with 37.06% of total accidents. In all cases the rate of labor absenteeism occurred in almost all the records. A higher prevalence of injury of the lower limbs, totaling 45,9%, occurred. Conclusions – By the extent of occupational accidents per routh needs to be invested in government and corporate policy actions.
Objetivo – Analisar os acidentes de Trabalho por Trajeto, registrados no Instituto Nacional de Previdência Social-GEX Maringá-PR, no período de 2007 a 2011. Métodos – Os dados coletados foram apresentados em frequências absoluta e relativa descritiva. Resultados –Ocorreram 1.616 vítimas de acidentes de trabalho por trajeto, prevalência do sexo masculino, maior incidência no ano de 2008 com 25,31% contabilizando total de 24 óbitos. Maior frequência com o meio de locomoção moto, representando 37,06% do total de acidentes. Em todos os casos, os índices de afastamento de trabalhadores de suas atividades laborais foram quase a totalidade dos registros. Maior prevalência do acometimento dos membros inferiores com 45,9%. Conclusões – Pela extensão dos acidentes de trabalho por trajeto é necessário que seja investido em ações de política governamentais e empresariais.