Objective – To point out the general characteristics of publishing on Health Education and highlight those that focus on nursing work in the Family Health Program, highlighting the concepts of health education that guide them. Methods – This is a descriptive-exploratory, retrospective, qualitative approach through the national literature review. Results – Studies on Health Education, referred to nursing suggest that although the concept, based on a dialogical model are recurrent in the educational practice of the nurse pointed to actions based on the traditional model. Conclusions – The studies showed that the main obstacle to the development of dialogical model / problem-solving is the lack of training of nursing staff, since that would be facing a paradigm shift for the professional practice of Health Education .
Objetivo – Apontar características gerais das publicações acerca da Educação em Saúde e destacar aquelas que enfocam o trabalho da enfermagem no Programa Saúde da Família, ressaltando as concepções de Educação em Saúde que as orientam. Métodos – Trata-se de uma pesquisa descritivo-exploratória, retrospectiva, com abordagem qualitativa através da revisão bibliográfica de artigos nacionais. Resultados – Os estudos sobre Educação em Saúde referidos à enfermagem sugerem que, embora as concepções fundamentadas num modelo dialógico sejam recorrentes, na prática as ações educativas do enfermeiro apontam para ações com base no modelo tradicional. Conclusões – A análise dos estudos permite concluir que o principal entrave para o desenvolvimento do modelo dialógico/problematizador é a falta de formação dos profissionais da equipe de enfermagem, uma vez que esta deveria estar voltada para uma mudança de paradigma profissional para a prática da Educação em Saúde.