Cinema e Comunicação Política: a Ante-sala do Golpe Militar de 1964
Anexos
Informações
Título
Cinema e Comunicação Política: a Ante-sala do Golpe Militar de 1964
Autor(es)
Gabrielle Cristiane Fulcherberguer
Orientador(es)
Carla Reis Longhi
Data de Defesa
08/08/2008
Resumo (EN)
The aim of this research is to analyze short-feature movie about policy advertise on a documentary shape, and its author is IPES - Instituto de Pesquisa e Estudos Sociais - under lead from Jean Manzon, photographer and moviemaker, and the narrative made from Luiz Jatobá. This lnstitute was created in 1961, and the plan was to discuss national themes and there were as members and/or collaborators important society's representation. The aim thematic focus from IPES was the concern about the communism, associated with the government offers from the president Joao Goulart about the "base reform", positioning himself in an antigovernamental campaign. Looking for more knowledge about this issue, the propose is to evaluate the influence from that campaign that runs over to many ways from policy advertise, acting bravely through the cinema with the power that has on the spectator taking some reality aspects to the environment the image is projected. This research is based on many works like Norberto Bobbio in "Liberalismo e Democracia" (2005) - informing us about the questions and concepts policy broached on the movies. About the communicative message construction connected the speech policy by cinema way, Walter Benjamin in "Magia e Técnica, Arte e Política" (1987) was an important author on our reflection. About cinema and its history, evolution and techniques, an author who was based to conclude this research was Marcel Martin in "A Linguagem Cinematográfica" (2003), between some other productions. On a 14 movies from IPES collectanea united on a VHS tape, the original ones are under power from the National File from Rio de Janeiro, we chose examine that ones that have common characteristics, but all of them are form the same producer and narrator. We will analyze the narrative speech composition, added to the cinematographic techniques and joined to the policy speech, evaluating its influence to adapt a new public opinion according to the politic interests, what had the Military Stroke in 1964 in Brazil.
Resumo
A pesquisa tem por objetivo analisar filmes de curta-metragem em formato de documentário de propaganda política, cuja autoria é do Instituto de Pesquisa e Estudos Sociais – IPES, sob a direção do cineasta e fotógrafo Jean Manzon e narração de Luiz Jatobá. O Instituto foi criado em 1961, com a proposta de discutir temas nacionais, e tinha como membros e/ou colaboradores, importantes representações da sociedade civil. O principal foco temático do IPES era a preocupação com o comunismo, associado às propostas de governo do então presidente João Goulart sobre as “reformas de base”, posicionando-se numa campanha antigovernamental. Buscando aprofundar o olhar sobre o objeto de estudo, a proposta é avaliar a influência desta campanha que recorreu a diversas ferramentas de propaganda política, atuando fortemente por intermédio do cinema que exerce poder sobre o espectador, ao trazer aspectos de realidade por meio de técnicas para dentro do ambiente em que a imagem é projetada.
Dentre uma coletânea de 14 filmes do IPES, reunidos em uma fita VHS, cujos originais se encontram em poder do Arquivo Nacional do Rio de Janeiro, optamos por examinar aqueles que possuem características comuns, sendo todos do mesmo produtor e narrador. Analisamos a composição do discurso narrativo, somada às técnicas cinematográficas e aliada ao discurso político, avaliando a sua influência para moldar a opinião pública de acordo com os interesses políticos em jogo, o que culminou com o Golpe Militar de 1964 no Brasil.
Coleção
Tipo
Dissertação
Palavras-chave
Filmes Políticos, Propaganda Política, Ditadura Militar, IPES
Linha de Pesquisa
Contribuições da mídia para a interação entre grupos sociais
Grupo de Pesquisa da UNIP cadastrado no CNPq
Mídia, Cultura e Política: identidades, representações e configurações do público e do privado no discurso midiático
Instituição
UNIP
Direito de Acesso
Acesso Aberto