A Fabricação do Consumo: Estratégias de Merchandisingna Telenovela “Belíssima”
Anexos
Informações
Título
A Fabricação do Consumo: Estratégias de Merchandisingna Telenovela “Belíssima”
Autor(es)
Carlos Eduardo Dezan Scopinho
Orientador(es)
Solange Wajnman
Data de Defesa
15/08/2008
Resumo (EN)
The theme of this paper is merchandising on TV in the contemporary context (specifically on the Rede Globo soap opera entitled Belíssima). ln it, we discuss the way in which consumption is mixed to that fictional work, for this mixture seems to cause the soap opera viewers to lack public space and face a "reality" forged according to the media dictates. Our objective is to demonstrate how imbricated to "reality" fiction is (in that mediatization process). Four tie-ins in that soap opera are our study object (two of them refer to Valisere, one to Renner and one to Natura).
Through this study, we intended to understand, from the perspective of merchandising producers, one of the social changes (in Brazil) related to soap operas: the adoption (by receivers of merchandising actions) of consuming habits stimulated by fashion trends, which is a perceptible phenomenon, for even the producers of other soap operas have stuck to such strategies. That is a fact that seems to have been scarcely studied by the academy. The studies by Schiavo (1995), Sodré (2006), Baudrillard (2005), Marcondes Filho (1988), Lopes, Borelli e Resende (2002) and Canclini (1999) serve as the theoretical bases to our first chapter, in which we discourse about merchandising and soap operas as new media for the "consuming production". We benefit from the studies by Nascimento (2007) and Balogh (2002) in order to take discursivity and the polyphonic discourse as our targets in the second chapter. Sodré (2006), Braga (2006) and Debord (2004) provide us with theoretical bases to our third chapter, in which we broach the technological advances and the assumption of new values (concerning spectacularization) through the mediatization process. ln the fourth chapter, based on the above-mentioned authors and also on Wajnman (2006) and Rocha (2005), we present our epistemological analysis. We focused on Belíssima and searched for some evidence -in it- of the strategies that were used to induce soap opera viewers to adopt new fashion trends. Our search also included the analysis of women's maganizes, newspapers, websites and talk shows that, during the period in which Belíssima was being aired, dedicated some of their time to paying attention to its characters' clothing. We noticed that, in the media, there was a lot of talking about the subject, including tips to dress like the characters and review of their wardrobe.
The evidence seems to warrant the conclusions that merchandising ends up (1) manipulating its receivers to consume -and consumption, nowadays, is imbricated not only in fiction, but also in entertainment; thus, (2) the mediatization of products and trademarks is done, in a circular way, in several media.
Resumo
A temática deste estudo é o merchandising no contexto contemporâneo, na TV (especificamente na telenovela “Belíssima”, da Rede Globo). Discutimos a forma pela qual o consumo se mistura à obra ficcional, levando o telespectador de novelas tanto à perda do espaço público quanto à “realidade” segundo os ditames dos meios de comunicação. O objetivo da investigação é demonstrar como a ficção imbrica-se à realidade no processo de midiatização. O objeto de estudo, quatro inserções de merchandising (duas da Valisère, uma da Renner e uma da Natura) na novela “Belíssima”. Por meio deste trabalho, procuramos compreender, pelo viés dos produtores da ação de merchandising, uma das mudanças sociais relacionadas à telenovela no Brasil: a adoção, por parte dos receptores, dos hábitos de consumo incentivados pela moda (vestuário), que é um fenômeno visível, até porque os produtores de outras novelas têm aderido ao emprego de tais estratégias. Esse emprego nos parece pouco estudado na academia.
Os trabalhos de Schiavo (1995); Baudrillard (2005); Marcondes Filho (1988); Lopes, Borelli e Resende (2002); e Canclini (1999) fundamentam o primeiro capítulo, no qual discorremos sobre o merchandising e a telenenovela como novos espaços da produção de consumo. Nascimento (2007) e Balogh (2002) referenciam a discursividade e o discurso polifônico no segundo capítulo. Sodré (2006), Braga (2006) e Debord (1997) fornecem suporte teórico ao terceiro capítulo, no qual tratamos dos avanços tecnológicos e das apropriações de valores (concernentes à espetacularização) por meio do processo de midiatização.
No quarto e último capítulo, apresentamos, com fulcro em Wajnman (2006) e Rocha (2005), além dos autores já citados, a nossa análise epistemológica.
Observamos a telenovela “Belíssima”, buscando evidências das estratégias de indução à adoção dessa moda (de figurino) por intermédio da análise de revistas femininas, jornais, sites e programas de entrevista que voltavam o seu olhar, no período de exibição dessa obra ficcional seriada, para o trajar dos personagens da novela. Notamos que havia, na mídia, muita abordagem do assunto, sugestões do uso de indumentárias semelhantes às utilizadas pelos personagens e críticas ao figurino. Os resultados demonstram que o merchandising (1) manipula o receptor ao consumo, hoje, imbricado na ficção e no entretenimento, e (2) faz com que a midiatização de produtos e marcas seja feita, de maneira circular, em várias mídias.
Coleção
Tipo
Dissertação
Palavras-chave
Comunicação, Merchandising, Consumo, Midiatização, Telenovela “Belíssima”
Linha de Pesquisa
Configurações de Linguagens e Produtos Audiovisuais na Cultura Midiática
Instituição
UNIP
Direito de Acesso
Acesso Aberto