CASAQUI, Vander. Narrativas de vida de empreendedores em podcasts: comunicação, cultura da inspiração e o capitalismo como religião. NOVOS OLHARES, v. 13, p. 111-121, 2024.
Resumo (EN)
This article deals with the communication processes that constitute and publicize entrepreneurial culture. We study the life narratives of high-impact entrepreneurs present in the Endeavor Day1 podcast series, an event associated with the so-called culture of inspiration. Our main objective is to analyze how the entrepreneurs' inspirational talks represent the communicational dimension of capitalism as a religion, combining theological, motivational and rationalizing aspects applied to life as a whole. Among the main results, we understand that this “inspiring” production is associated with the society project based on the image of the entrepreneur as a model, as an ideal type. The study methodology is based on the analysis of neoliberal discourse proposed by Guilbert.
Resumo
Este artigo trata dos processos comunicacionais que constituem e publicizam a cultura empreendedora. Estudamos as narrativas de vida de empreendedores de alto impacto presentes na série de podcasts do Endeavor Day1, um evento associado à chamada cultura da inspiração. Nosso objetivo principal é analisar como as palestras inspiracionais dos empreendedores representam a dimensão comunicacional do capitalismo como religião, combinando aspectos teológicos, motivacionais e racionalizantes aplicados à vida como um todo. Entre os principais resultados, compreendemos que essa produção “inspiradora” se associa ao projeto de sociedade baseado na imagem do empreendedor como modelo, como tipo ideal. A metodologia do estudo é baseada na análise do discurso neoliberal proposta por Guilbert.
Palavras-chave
narrativa, cultura empreendedora, inspiração, capitalismo como religião, podcasting