A Estratégia da Manufatura Enxuta Aplicada em uma Indústria de Alimentos.
Anexos
Informações
Título
A Estratégia da Manufatura Enxuta Aplicada em uma Indústria de Alimentos.
Autor(es)
Fernando de Souza
Orientador(es)
José Benedito Sacomano
Data de Defesa
11/12/2007
Resumo (EN)
This present paper analyzes the application of the concepts and practical principles of Lean Manufacture in an industry of foods. So that this analysis could be applied in a structured way it contain concepts of Strategy, of Competitiveness, of Competitive Advantage, Strategies of Manufacture, and their Objectives of Performance, in order to understand each other the importance of the same ones in this market where are recognized high competition. lt shows the concepts of Lean Manufacture, with the objective of defining their guidelines and their capable points while strategic paradigms, which were inserted in a verification instrument, denominated research models, properly developed for the execution of the applied research in a manufacturing industry of cookies. Such research, applied in this paper, it intends to analyze the Lean Manufacture as strategy that guarantees Competitive Advantage to this kind of industry. The methodology of adopted research used the qualitative approach, where a case study was applied, through the exploratory strategy of investigation, considering theoretical and practical elements observed in the Lean Manufacture. The obtained results present correlation with the theoretical concepts presented in bibliographical revision, demonstrating that the company in study when adopting pertinent guidelines to the Lean Manufacture, with the purpose of reorienting their competitive strategies, guaranteed in it performance actions that make possible reduction of lasses, control of costs, service to the delivery periods, better quality levels, what checks it the opportunity to come to be competitive.
Resumo
Este trabalho analisa a aplicação dos conceitos e princípios práticos de Manufatura Enxuta em uma indústria de alimentos. Foram abordados os conceitos de Estratégia, de Competitividade, de Vantagem Competitiva, Estratégias de Manufatura, e seus Objetivos de Desempenho, a fim de se entender a importância destes conceitos neste setor de alta concorrência. Apresentam-se ainda os conceitos da Manufatura Enxuta (ME), com o objetivo de definir suas diretrizes e seus capacitadores enquanto paradigma estratégico, os quais foram inseridos em um instrumento de verificação (modelo de pesquisa), desenvolvido para a execução do estudo de caso. A metodologia adotada utilizou a abordagem qualitativa, aplicando a estratégia exploratória de investigação e considerando elementos observados na ME.
Tipo
Dissertação
Palavras-chave
Competitividade, Vantagem Competitiva, Estratégias de Manufatura, Manufatura Enxuta
Área de Concentração
Gerência da Produção
Grupo de Pesquisa da UNIP cadastrado no CNPq
O caráter evolucionário do planejamento e controle da produção e as novas formas de organização do trabalho
Instituição
UNIP
Direito de Acesso
Acesso Aberto