“PROFESSOR, ARE YOU JUST A TEACHER OR DO YOU ALSO WORK?” TEACHERS OF HIGHER EDUCATION AND THEIR ACTIVITY IN THE FIELD, APPLIED TO THE LABOUR MARKET
“Professor, você é apenas professor ou também trabalha?” O questionamento, constante nas salas de aula do Ensino Superior, deixa claro que o aluno quer saber se o professor, além de dar aulas, também exerce a sua profissão de formação. A impressão dada pelo questionamento menospreza o professor, caso ele não o faça, dedicando-se exclusivamente à docência. Através de investigação bibliográfica e análise de uma pesquisa de campo por amostragem, este trabalho tem como objetivo: identificar o que leva o profissional bacharelado, com formação técnica específica para o mercado, à profissão docente; como as instituições privadas veem este profissional; como a identidade docente surge; e o que o docente do Ensino Superior traz da sua atuação na profissão de sua formação para dentro da sala de aula, caso a pratique.
“Professor, are you just a teacher or do you also work?” The constant questioning in higher education classrooms makes it clear that the students wants to know if the professors, besides teaching, also practice their graduation professions. The question gives the impression that the teacher is despised if he does not do so, when he dedicates himself exclusively to teaching. Through bibliographic research and the analysis of a field survey by sampling, this work aims to identify: what leads the baccalaureate professional, with specific technical training for the market, to the teaching profession; how private institutions see this professional; how the teacher identity emerges; and what the higher education teacher brings from his work in the profession of his graduation to the classroom, if he practices it.