Programa saúde na escola: levantamento das demandas de intervenções educativas na perspectiva de estudantes e educadores
Documento
Informações
Título
Programa saúde na escola: levantamento das demandas de intervenções educativas na perspectiva de estudantes e educadores
Title
Health in school program: survey of the demands of educational interventions from the perspective of students and educators
Autor(es)
Sílvia Helena Oliveira Janolla | Gabriela Rodrigues Zinn
Edição
JANEIRO/MARÇO DE 2018
Tipo de Artigo
ORIGINAL ARTICLES / ARTIGOS ORIGINAIS
Palavras-chave
Serviços de saúde escolar; Promoção da saúde; Educação em saúde
Resumo (EN)
Objective – Identify needs of health interventions in the school from the demands of health education from the perspective of students and educators and identify the sociodemographic profile of these. As one of the tools for coping with the vulnerabilities present in the lives of children and adolescents in the school environment, we have the Health in School Program (PES) with potential for health promotion and prevention of diseases. It contemplates the intersectoriality of health and education. Methods – This was an exploratory, field study, in the quantitative-qualitative modality, carried out in the second semester of 2016, in a school in a city in the interior of São Paulo. The study was attended by 18 education professionals who represented 62.1% of the total population and 115 elementary and middle school students between 11 and 19 years old, who represented 22.8% of the total number of students in this school. The data were collected from the application of a questionnaire developed based on the guidelines of the PSE and the accomplishment of a focus group with the students and also with the educators. Results – To the health demands found in the students' perspective on the priority themes for an immediate approach, the following results were presented: 1st- Sexuality (14.4%), 2nd- Diseases (12.1%) and 3rd- Drugs Ilicit and Licit (11.7%). From the perspective of educators, the priority was: 1º- Illegal Drugs (13.1%), 2nd - Licit Drugs (13.1%) and 3rd-Sexuality (12.3%). Conclusion – From this research it was possible to identify the needs of health interventions among students and educators. From the prerogative that an educational intervention carried out without due diagnosis of the context lived by all involved has less chance of changing a reality. The present study contributes to an effective planning of actions capable of transforming the health context of students, educators and community. It highlights the potential that nurses have for an extended view of the health / disease process for an integral, human and resolutive care.
Resumo
Objetivo – Identificar as necessidades de intervenções de saúde na escola a partir das demandas de educação em saúde na perspectiva de estudantes e educadores e identificar o perfil sociodemográfico destes. Como umas das ferramentas de enfrentamento das vulnerabilidades presentes na vida de crianças e adolescentes no âmbito escolar temos o Programa Saúde na Escola (PSE) com potencial de promoção da saúde, prevenção de agravos. Contempla a intersetorialidade da saúde e educação. Métodos – Estudo exploratório, de campo, na modalidade quanti-qualitativa, realizado no segundo semestre do ano de 2016, em uma escola de um município no interior de São Paulo. Participaram do estudo 18 profissionais de educação que representaram 62,1% da população total e 115 estudantes de ensino fundamental II e médio entre 11 e 19 anos que representaram 22,8% do total de alunos desta escola. Os dados foram coletados a partir da aplicação de um questionário desenvolvido com base nas diretrizes do PSE e a realização de grupo focal com os estudantes e também com os educadores. Resultados – Às demandas de saúde encontrada na perspectiva dos estudantes sobre os temas prioritários para uma abordagem imediata, apresentou o seguinte resultado: 1º- Sexualidade (14,4%), 2º- Doenças (12,1%) e 3º- Drogas Ilícitas e Lícitas (11,7%). Na perspectiva dos educadores a prioridade foi: 1º- Drogas Ilícitas (13,1%), 2º- Drogas Lícitas (13,1%) e 3º- Sexualidade (12,3%). Conclusão – É importante ressaltar que, apesar da limpeza e desinfecção realizadas periodicamente nos aparelhos de telefones públicos, não são suficientes para evitarem a contaminação por bactérias e fungos. Por isso, é válido ressaltar a importância de cuidados no manuseio desses objetos, principalmente as pessoas imunocomprometidas, com propósito de impedir a contaminação, e secundariamente a disseminação desses microrganismos a outras pessoas.
Instituição
UNIP
Direito de Acesso
Acesso Aberto