Enfermagem e humanização hospitalar: conhecimento do graduando de Enfermagem
Documento
Informações
Título
Enfermagem e humanização hospitalar: conhecimento do graduando de Enfermagem
Title
Hospital nursing and humanization: knowledge of undergraduate nursing student
Autor(es)
Jaqueline Gomes de Oliveira | Áurea Amália Vianna
Edição
JANEIRO/MARÇO DE 2013
Tipo de Artigo
ORIGINAL ARTICLES / ARTIGOS ORIGINAIS
Palavras-chave
Cuidados de enfermagem; Humanização da assistência; Estudantes de Enfermagem
Resumo (EN)
Objective – To identify the knowledge of undergraduate nursing students and the relationship between theory and practice in the training field hospital in relation to humanized care. Methods – It is a quantitative research approach, conducted with nursing students in the 8th semester of an institution of higher education located in Campinas-SP. Humanized Caring implies, by those who care, to understand the meaning of life, the ability to perceive oneself and the others as a human beings. This attitude represents a demonstration of concern, respect, attention, affection. This understanding about humanized care may provide subsidies for the nurses in the training process to develop the practice in a humane way. To collect data we used a questionnaire with closed questions and it was subjected to analysis using descriptive statistics. Results – In this study, all students (100%) recognize the importance of humane care, (52%) consider the contents of their training good, (74%) did not consider technological advancement a negative factor in the development of humanized assistance, (54%) consider the low pay an influential factor in the implementation of humanized care, (62%) had to develop the technical security with the knowledge gained in the classroom. Conclusions – It was found that most have knowledge of the subject and they recognize the space for the learning of humanized care in their training in addition to valuing this aspect regarding futures professional commitments.
Resumo
Objetivo – Identificar o conhecimento do graduando de enfermagem e como é estabelecida a relação teórico-prática em campo de estágio hospitalar em relação ao cuidado humanizado. Métodos – Trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa, realizada com acadêmicos de enfermagem do 8º semestre de uma instituição de ensino superior localizada no município de Campinas-SP. Para a coleta de dados foi utilizado um questionário com questões fechadas e submetidos à análise por meio da estatística descritiva. Resultados –Neste estudo, todos os alunos (100%) reconhecem a importância do cuidado humanizado, (52%) considera o conteúdo em sua formação boa, (74%) não considera o avanço tecnológico um fator negativo no desenvolvimento da assistência humanizada, (54%) considera a baixa remuneração um fator influente na execução do cuidado humanizado, (62%) tiveram segurança para desenvolver a técnica com o conhecimento adquirido em sala de aula. Conclusão – Constatou-se que a maioria possui conhecimento do tema abordado e reconhecem o espaço para o aprendizado do cuidado humanizado em sua formação além de valorizar esse aspecto em relação futuros compromissos profissional.
Instituição
UNIP
Direito de Acesso
Acesso Aberto