Avaliação da qualidade do sono em estudantes de Biomedicina
Documento
Informações
Título
Avaliação da qualidade do sono em estudantes de Biomedicina
Title
Sleep quality assessment in Biomedicine students
Autor(es)
Thais Cristina de Lima Souza | Juliana Pedroso Moraes Vilela de Castro
Edição
JANEIRO/MARÇO DE 2018
Tipo de Artigo
ORIGINAL ARTICLES / ARTIGOS ORIGINAIS
Palavras-chave
Sono; Estudantes
Resumo (EN)
Objective – To evaluate the sleep quality and the presence of excessive daytime sleepiness in Biomedicine students from Universidade Paulista – Sorocaba; 2) to compare the results obtained from students enrolled in different periods of day or night; 3) to identify the best period of performance from these students. Methods – A hundred students from both genders, aged over 18 years, filled three questionnaires: Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI), the Epworth Sleepiness Scale (ESS) and Questionnaire morningness/eveningness. Afterward, all the data was analyzed and presented accordingly. Results – It was found that 61.5% of the morning students presented poor sleep, 51.3% excessive daytime sleepiness, and 61.5% indifferent chronotype; while 65.6% of night’s students presented poor sleep, 57.4% excessive daytime sleepiness, and 72.1% indifferent chronotype. Conclusions – Poor sleep was more frequent among night’s students. In contrast, the worst quality of sleep was more relevant among morning’s student. Students in both periods presented excessive daytime sleepiness and indifferent chronotype.
Resumo
Objetivo – Avaliar a qualidade de sono e a sonolência diurna excessiva nos alunos de Biomedicina da Universidade Paulista – Sorocaba, comparando-as entre os alunos dos períodos diurno e noturno, além de identificar o cronotipo desses alunos. Métodos – Submeter 100 estudantes, de ambos os gêneros, com idade entre 18 e 52 anos, ao questionário de Qualidade de Sono de Pittsburgh (PSQI), à Escala de Sonolência de Epworth (ESE) e ao Questionário de Matutinidade/Vespertinidade. Resultados – Verificou-se que 61,5% dos alunos da manhã apresentaram má qualidade de sono, 51,3% sonolência diurna excessiva e 61,5% cronotipo indiferente; enquanto, 65,6% dos alunos da noite apresentavam má qualidade de sono, 57,4% sonolência diurna excessiva e 72,1% cronotipo indiferente. Conclusão – A má qualidade de sono foi mais frequente no período noturno, porém, mais relevante no período diurno. Ambos os períodos indicaram relevante prevalência de sonolência diurna excessiva, sem apresentar, contudo, uma preferência por um turno específico para realizarem suas atividades, o que foi observado por meio da maior frequência do cronotipo indiferente.
Instituição
UNIP
Direito de Acesso
Acesso Aberto