Caleidoscopia do Cinema Publicitário
Anexos
Informações
Título
Caleidoscopia do Cinema Publicitário
Autor(es)
Francisco Barbuto Junior
Orientador(es)
Juan Droguett
Data de Defesa
15/12/2006
Resumo (EN)
Advertising movies "kaleidoscopical" scope is a dissertation with the main purpose of vindicating the admirable beautifulness, the shape and the spectator's glance categories, in order to analyze three advertising plays at Cannes Festival, in which they reached a social recognition, as a result of the culture regarding media. The inquiry process originates from the practical feature which characterizes the advertising plays disclosed by the media, in view of a society ruled by consumption, which discovers an extraordinary way of exacerbating the up-to-date cultural imagination on the spectacle propitiated by the movie theatre, expressing the passage from the practical to the artistic view of the play, the study and analysis subject to this work. For that reason it was necessary to establish a movie theatre temporal scenery as an invention of Modernism which first of all and ultimately denotes the recognition of the new period and the new space of receiving. ln that case, the work considers the artists and the advertising professionals social group characterization, who produce and re-create their own society, trying to reach the demand from a mass public and pointing out the production of signification linked to the consumption real time and to the screen virtual space, which configures a new advertising image esthetics. lt starts from the theory that those signification effects happen within a "kaleidoscopical" scope, which regards a determined ethics, an esthetics and a new logic over the advertising social practice, which availing itself of the movies, moulds the receiver's behavior and subjectiveness way. As main theoretical references, it makes use of the work from Arnold Hauser, "História sócial da arte e da literatura" (1998) - " Social history of art and literature" (1998) - to outline a short view of the movies within the context of artistical Modernism in which publicity emerges as a way to receptive expression. Jürgen Habermas, on his work "O discurso filosófico da modernidade" (1990) - "The philosophical speech of modernity" (1990) - to point out the ideological inquiries involved on social structure, while an exercise of power related to consumption. The work from Roland Barthes "Retórica da Imagem" (1984) - "The lmage Rethoric" (1984), brings the two basic elements for analyzing the advertisement production, word eloquence and image eloquence, revealed on the work from Adilson Cite Ili, "Linguagem e persuasão" (2004) - "Language and persuasion" (2004 ). To outline an advertisement image esthetics, we started from the assumption contained on "Breviário de estética" (1997) - "Esthetics briefing" (1997) - from Benedetto Croce, who places the intuition as the esthetics' main element, as well as the "Dicionário de Estética" (1999) - "The Esthetics Dictionary" (1999) - from Gianni Carchia and Paolo D' Angelo, annotations on which the most contemporary assays of the continuity of this work are delineated. The methodology was ruled on the enunciated categories and applied to the advertisement plays, "Um mundo perfeito" (2002) - "A perfect world" (2002) -, "Sombra" (2004) - "Shadow" (2004) - and "Passarinho" (2006) - "Bird" (2006) -, rewarded during Cannes Festival, the social recognition to advertising production leading event. Advertising movies "kaleidoscopical" scope searches the always frank dialogue to the new ways to representation and meaning, which may develop from publicity social practice and mass communication means.
Resumo
Caleidoscopia do cinema publicitário tem como principal objetivo reivindicar as categorias do belo admirável, da forma e do olhar do espectador, para analisar três peças publicitárias do Festival de Cannes, no qual estas alcançaram um reconhecimento social como produto da cultura midiática. A problematização advém do caráter utilitário das peças publicitárias veiculadas pela mídia ante uma sociedade pautada pelo consumo, que encontra no espetáculo propiciado pelo cinema uma forma extraordinária de exacerbar o imaginário cultural em voga, significando a passagem do utilitário para o artístico da peça Por essa razão, fez-se necessário estabelecer um panorama temporal do cinema como uma invenção da Modernidade que significa, em primeira e última instância, o reconhecimento do novo tempo e do novo espaço da recepção. Desta forma, atenta-se, aqui, para a caracterização do grupo social dos artistas e dos publicitários que produzem e recriam sua própria sociedade procurando atingir a demanda de um público de massa, caracterizando a produção de sentido atrelada ao tempo real do consumo e ao espaço virtual da tela que configura uma nova estética da imagem publicitária. Este trabalho parte da hipótese de que esses efeitos de sentido se dão em uma caleidoscopia que contempla uma ética, uma estética e uma nova lógica da prática social publicitária que, valendo-se do cinema, modela as condutas e o modo de subjetivação do receptor. Utiliza, como principais referenciais teóricos, as obras de Arnold Hauser,
História sócial da arte e da literatura (1998), para delinear um breve panorama do cinema no contexto da Modernidade artística na qual surge a publicidade como modo de expressão receptiva; Jurgen Habermas, O discurso filosófico da modernidade (1990), para salientar as questões ideológicas envolvidas na estrutura social enquanto exercício do poder ligado ao consumo; Roland Barthes, Retórica da Imagem (1984), que contribui com os dois elementos de análise básicos para a produção publicitária, retórica da palavra e retórica da imagem, declinada na obra de Adilson Citelli, Linguagem e persuasão (2004); Benedetto Croce, Breviário de estética (1997), para esboçar uma estética da imagem publicitária, a partir do pressuposto que coloca a intuição como principal elemento da estética; Gianni Carchia e Paolo D’ Ângelo, Dicionário de Estética (1999), em cujos verbetes estão contidos os ensaios sobre o pensamento estético de maior atualidade.
A metodologia foi pautada nas categorias enunciadas e aplicadas às peças publicitárias, Um mundo perfeito (2002), Sombra (2004) e Passarinho (2006), premiadas no Festival de Cannes, principal evento do reconhecimento social que se faz da criação publicitária. Caleidoscopia do cinema publicitário procura o diálogo com os novos modos de representação e significação que podem evoluir da prática social para a publicidade e para os meios de comunicação de massa.
Tipo
Dissertação
Palavras-chave
Caleidoscopia, Cinema Publicitário, Festival De Cannes
Linha de Pesquisa
Cultura midiática e grupos sociais
Instituição
UNIP
Direito de Acesso
Acesso Aberto