Pedagogias da cultura pop: o professor-fã
Documento
Metadados
Título
Pedagogias da cultura pop: o professor-fã
Título (EN)
Pedagogies of Pop Culture: the professor-fan
Autor(es)
GRECO, Clarice; CASTILHO, Fernanda
Instituição
Universidade Paulista
Tipo
Artigo
Publicado em
PERSPECTIVAS EM DIÁLOGO: REVISTA DE EDUCAÇÃO E SOCIEDADE, v. 11, p. 36-52, 2024.
Resumo (EN)
The article has as its main theme the use of pop culture in the classroom by teachers of technological higher education. In this sense, theaim is to identify theoretical contributions fromauthors from communication sciences and education studies(Orozco-Gómez, 2005; Martín-Barbero, 2008) in order to discuss pop culture in the contemporary educational context through the concept of pop culture pedagogies (Maudlin e Sandlin, 2015; Dial-Driver et al., 2014; Janak e Blum, 2013; Smith et al., 2008; Mahiri, 2000). It also presents a case study about the use of pop culture content in class by a group of faculty members from an Institution from São Paulo. The methodology was bases in questionnaires and focus group to understand if they use and how they approach such contents in class. The results show that in a time of multiplatform circulation of content, the use of audiovisual products (such as TV series, videos and films) continues to grow, which shows that the debate about media on education is still relevant.
Resumo
O artigo tem como tema principal o uso da cultura pop em sala de aula por docentes do ensino superior tecnológico. Neste sentido, o objetivo deste artigo é identificar contribuições teóricas de autores do campo da comunicação e da educação (Orozco-Gómez, 2005; Martín-Barbero, 2008) para discutir cultura pop no contexto educacional contemporâneo, a partir do conceito pedagogias da cultura pop (Maudlin e Sandlin, 2015; Dial-Driver et al., 2014; Janak e Blum, 2013; Smith et al., 2008; Mahiri, 2000). De forma complementar, realizamos estudo de caso de uma faculdade da região metropolitana de São Paulo, observando usos da cultura pop em sala de aula por um grupo de docentes. Por meio de questionário e, posteriormente, grupo focal, foi possível consultar estes professores para entender se e como tais conteúdos são incorporados nas aulas. Como resultados, observamos que numa época de circulação midiática em diversas plataformas, o poder do audiovisual (filmes, séries, vídeos etc.) continua a crescer e, portanto, ainda é relevante o debate a respeito das mídias na educação.
Palavras-chave
Cultura pop; Educação; Professor; Educomunicação