Este artigo parte da ideia de que todo discurso pressupõe a construção de uma imagem daqueles que estão no processo interativo. Desde a antiga Retórica, esse autorretrato discursivo é conhecido como ethos e, a partir do momento em que está
relacionado a representações sociais, pode estar ligado a indivíduos e a grupos. Nessa perspectiva, este trabalho propõe verificar essas representações a partir de produções textuais de alunos integrantes do projeto “Encontros Interculturais na
EaD: Narrativas de Vida dos Diferentes Brasis”, desenvolvido pelo curso de graduação em Português, Inglês e Espanhol em EaD, da Universidade Paulista.
This paper starts with the idea that every speech presupposes the construction of an image of those who are involved in the interactive process. Since ancient Rhetoric, this discursive self-portrait is known as ethos and, from the moment it is related to social representations, it can be connected to individuals and groups. From this perspective, this work proposes to verify these representations from textual productions of students who are part of the project “Cross-Cultural Encounters in Distance Education. Life Narratives from the Different Brasis”, developed by the Distance Education undergraduate course in Portuguese, English and Spanish at Universidade Paulista.