Uma Avaliação da Importância da Gestão da Qualidade na Prática da Educação a Distância
Anexos
Informações
Título
Uma Avaliação da Importância da Gestão da Qualidade na Prática da Educação a Distância
Autor(es)
Evandro Luís Ribeiro
Orientador(es)
Pedro Luiz de Oliveira Costa Neto
Data de Defesa
28/06/2010
Resumo (EN)
The aim of this paper is to bring out the discussion about the importance of Quality Management in the Distance Learning process. The growth of this genre (Distance Learning ) aroused the interest of many institutions of higher education which created their own models of management and regulation, a fact which prompted the Education Ministry on the need to create a document that regulates it. Thus the creation of a Quality Reference by Education Ministry allowed these institutions to adopt collective practices, what made the scenery to lead to a single model of distance learning. Thus the creation of a Quality Reference by Education Ministry allowed the institutions to adopt collective practices, which made the scene to lead to a single model of distance education. All this change, linking by the importance of management quality for the institutions of higher education that day by day tend to be concerned about its sustainability in order to remain on the market, entertained the idea of a detailed study of the relevance and importance of these aspects in the institutions. This paper builds on an extensive study that includes:
a) the theory of quality management: the tools, principles and precepts, concepts, history, etc.;
b) the distance learning: historical development, learning techniques, legislation, interactivity, etc..
To investigate this interface, it was created an assessment tool with questions for the reference of quality and tools of these, referred to the managers of higher education institutions active to the Distance learning regulated by the Ministry of Education. The results show how institutions of higher education face the quality issue of its management and services that offer distance learning, showing aspects of emphasis and also the opportunities for improvement. lt is hoped that this work can contribute effectively to improving the management processes of these institutions.
Resumo
O presente trabalho traz à tona a discussão sobre a importância da Gestão da Qualidade no processo de gestão da Educação a Distância – EAD.
O crescimento dessa modalidade despertou o interesse de diversas Instituições de Ensino Superior – IES, que criaram seus próprios modelos de gestão e regulamentação, fato este que alertou o Ministério da Educação sobre a necessidade da criação de um documento que regulasse a modalidade.
Assim, a criação dos Referenciais da Qualidade pelo Ministério da Educação possibilitou às instituições a adoção de práticas coletivas, o que fez com que o cenário caminhasse para um modelo único de Educação a Distância.
Toda essa mudança, aliada à importância da Gestão da Qualidade para as IES que, a cada dia tendem a se preocupar com sua sustentabilidade, a fim de se manter no mercado, alimentou a ideia de um estudo aprofundado sobre a relevância e importância desses aspectos nas instituições. Este estudo está fundamentado em uma vasta pesquisa bibliográfica que engloba:
a) teoria da gestão da qualidade: suas ferramentas, princípios e preceitos, conceitos, histórico, etc;
b) a educação a distância: evolução histórica, técnicas de aprendizagem, legislação, interatividades, etc.
Para investigar esta interface, criou-se um instrumento de avaliação com questões voltadas para os Referenciais de Qualidade e ferramentas da qualidade, encaminhados aos gestores das instituições de ensino superior atuantes na EAD reguladas pelo Ministério da Educação.
Os resultados mostram como as IES encaram a problemática da qualidade de sua gestão e dos serviços de EAD que oferecem, mostrando os aspectos de destaque e também as oportunidades para melhorias.
Espera-se que o presente trabalho possa contribuir de maneira eficaz para o avanço nos processos de gestão dessas instituições.
Tipo
Dissertação
Palavras-chave
Educação a Distância, Qualidade, Serviços
Área de Concentração
Gestão de Sistemas de Operação
Grupo de Pesquisa da UNIP cadastrado no CNPq
Qualidade e produtividade
Instituição
UNIP
Direito de Acesso
Acesso Aberto